نقش حیاتی سنسورهای ارتعاشی تکمحوره در تست پذیرش تجهیزات
تست پذیرش یک مرحله حیاتی در فرآیند ساخت تجهیزات جدید است. آنالیز ارتعاش میتواند به عنوان یک ابزار تست پذیرش برای اعتبارسنجی یکپارچگی ساختاری و قابلیت اطمینان عملکرد ماشینآلات جدید استفاده شود.
تست پذیرش (Acceptance Test) یک مرحله حیاتی در فرآیند ساخت تجهیزات جدید است. آنالیز ارتعاش میتواند به عنوان یک ابزار تست پذیرش برای اعتبارسنجی یکپارچگی ساختاری و قابلیت اطمینان عملکرد ماشینآلات جدید استفاده شود. انتخاب سنسورهای مناسب برای به گردآوری دادههای قابل اعتماد بسیار مهم است زیرا میتوان با داشتن این دادهها در مورد اینکه آیا تجهیزات معیارهای پذیرش را برآورده میکند تصمیمگیری کرد.
هنگامی که زمان انتخاب سنسورها برای این کار حیاتی میرسد، انتخاب سنسورهای تکمحوره (Single-Axis Sensor) با بهترین عملکرد و با بستهترین تلرانس حساسیت میتواند کلید دستیابی به نتایج دقیق و قابل اعتماد باشد.
در این نوشتار کوتاه، به دلایلی که در پشت معیارهای کلیدی باید در نظر گرفته شوند، میپردازیم:
سنسورهای تک محوره در برابر سنسورهای سهمحوره
حسگرهای سهمحوره (Triaxial Sensor) برای فراهم کردن کارآمدترین تجربه در دادهبرداری مبتنی بر مسیر (Route-Based Data Collection) بهوسیله گردآوری دادهها در سه محور به طور همزمان طراحی شدهاند. با این حال، سنسورهای سهمحوره به دلیل موقعیت عناصر حسگر درون سنسور و افزایش جرم حسگر، اغلب دقت کمتری نسبت به سنسورهای تکمحوره دارند.
از آنجایی که پایش وضعیت مبتنی بر مسیر (Route-Based Condition Monitoring) اغلب شامل نظارت و پایش روند (Trend) دادهها در طول زمان است، موضوع دقت معمولاً نگرانکننده نیست، اما، وقتی نوبت به آزمایش پذیرش محصول میرسد، دسترسی به دقیقترین دادهها ضروری است. در نتیجه، صرف زمان برای نصب سنسورهای تک محوره یک انتخاب معقول است.
تلرانس حساسیت
تلرانسهای بسته و کوچک در سنسورها به این معنی است که آنها می توانند دقت را در محدودههای مشخص حفظ کنند و نتایج قابل اعتمادتر و قابل تکرارتری ارائه دهند. این قابلیت اطمینان در تست پذیرش بسیار مهم است زیرا در اینجا میبایست در مورد آمادگی تجهیزات جدید برای تولید انبوه تصمیمگیری شود.
تلرانسها معمولا 5±٪، ±10٪، 15±٪، و ±20٪ است که در آن 5٪ به عنوان تلرانس ممتاز و 20٪ به عنوان تلرانس حاشیهای در نظر گرفته میشود. برای کاربردهای معمول در اندازهگیری ارتعاش، مقادیر تلرانس 10% و 15% کفایت میکند.
اگر میخواهید شتابسنج mV/g 100 با تلرانس حساسیت 10% را انتخاب کنید، خروجی کالیبرهشدهی سنسور میتواند از 90 mV/g (-10%) تا mV/g 110 (+10%) باشد. برای تست پذیرش، داشتن یک سنسور با تلرانس حساسیت 5% بهترین نتایج را به همراه خواهد داشت.
- 11 تیر ماه 1403
طراحی بهینهی پرههای راهنمای ورودی (IGV) برای کمپرسورهای سانتریفیوژ - 15 خرداد ماه 1403
دریافت پایاننامههای دکترا دانشگاه ETH زوریخ در حوزه توربوماشینها - 8 فروردین ماه 1403
مقدمهای بر استاندارد ناسا 7009 - استانداردی برای مدلها و شبیهسازیها - 13 بهمن ماه 1402
نقش حیاتی سنسورهای ارتعاشی تکمحوره در تست پذیرش تجهیزات - 30 دی ماه 1402
دریافت مقاله: کاهش نویز موتور توربوفن هواپیما به کمک شبیهسازیها - 11 تیر ماه 1403
طراحی بهینهی پرههای راهنمای ورودی (IGV) برای کمپرسورهای سانتریفیوژ