فناوری پرینت سه‌بعدی در ساخت قطعات توربوماشین‌ها

ساخت افزایشی به کمک پرینترهای سه‌بعدی می‌تواند بسیاری از چالش‌ها را حل کرده و برای قطعات متعددی مناسب باشد.

تاریخ ویرایش: 9 بهمن ماه 1402

ساخت افزایشی قطعات توربوماشین

توربوماشین جزیی جدایی‌ناپذیر از تولید انرژی است. قطعات با کارایی بالا دارای طرح‌های پیچیده و پیشرفته هستند که باید با افزایش تقاضا برای انرژی، بیش از پیش مستحکم‌تر شوند. بعلاوه، قطعات توربوماشین باید، حتی در دماهای فراتر از نقطه ذوب، مقاوم و قابل اعتماد باشند. ساخت افزایشی به کمک پرینترهای سه‌بعدی می‌تواند بسیاری از این چالش‌ها را حل کرده و برای قطعات متعددی مناسب باشد، از جمله:

تیغه‌ها و پره‌های کمپرسور و توربین، انژکتورهای سوخت، ایمپلرها و پروانه‌ها، چرخاننده‌ها، مشعل‌ها و محفظه‌های احتراق، سیل و آب‌بندها، محفظه‌ها و موارد دیگر.

فناوری پرینت سه‌بعدی در ساخت قطعات توربوماشین‌ها

فرآیند چاپ سه‌بعدی فلز (DMLS) پایه‌های تکنولوژیکی مناسبی را برای اجرای یک استراتژی خنک‌کاری بهینه پره ارائه می‌دهد. فرآیندهای نوآورانه تعمیر، با ساختن قسمت‌های فرسوده مستقیماً بر روی قطعه اصلی، کارایی قطعات توربوماشین را متحول می‌کنند.

کاربردهای فناوری ساخت افزایشی در حوزه ساخت و تعمیر قطعات توربوماشین

بهبود قطعات و عملکرد

ساخت افزایشی به شما امکان می‌دهد قطعات پیچیده‌ای را با عملکرد یکپارچه تولید کنید. همچنین با کاهش نرخ مردودی می‌توان به هزینه‌های پایین‌تر قطعه و زمان تحویل کوتاه‌تر دست یافت.

سرعت بخشیدن به تحقیق و توسعه

 مستقیماً از داده‌های CAD: بهینه‌سازی سریع‌تر طراحی و چرخه‌های توسعه کوتاه‌تر با ساختن نمونه‌های اولیه با چاپ سه‌بعدی امکان‌پذیر می‌شود.

بهینه‌سازی تعمیرات و نگهداری

کاهش هزینه‌ها به دلیل توانایی تعمیر قطعات با کانال‌های خنک‌کننده پیچیده، خرابی کمتر.

بهبود لجستیک قطعات یدکی

قطعات یدکی بر اساس درخواست: حتی تعداد کم را می‌توان با صرفه اقتصادی تولید کرد و هزینه‌های انبار را کاهش داد.

سورین توربوماشین
سورین توربوماشین