ساخت قطعات توربوماشین‌ها به روش پرینت سه‌بعدی و ساخت افزایشی

ایمپلر یا پروانه‌های تجهیزات دوار صنعتی (توربین، فن، کمپرسور، پمپ و ...) برای تولید از طریق روش‌های ساخت مرسوم گران هستند.

تاریخ ویرایش: 9 بهمن ماه 1402

تولید ایمپلر به روش ساخت افزایشی، سریع‌تر و کارآمدتر از روش‌های ساخت سنتی

ایمپلر (Impeller) یا پروانه‌های تجهیزات دوار صنعتی (توربین، فن، کمپرسور، پمپ و ...) برای تولید از طریق روش‌های ساخت مرسوم گران هستند. شکل‌ها پیچیده هستند، برش فلزات بسیار چالش‌برانگیز است و مهندسان اغلب مجبورند برای ارائه طرح های مقرون به صرفه مصالحه کنند. این امر به ویژه در مورد پروانه‌های مجرادار و با کارایی بالا صادق است که به دلیل شکل بسته، هزینه تولید آنها بیشتر است.

ساخت قطعات توربوماشین‌ها به روش پرینت سه‌بعدی و ساخت افزایشی

دو روش جایگزین ساخت افزایشی (Additive Manufacturing) مزایای قابل توجهی دارند. چاپ مستقیم فلز یک جایگزین عالی برای ماشینکاری از شمش است که باعث کاهش ضایعات و زمان تحویل و در عین حال از بین بردن محدودیت‌های پیچیدگی قطعه می‌شود. برای پروانه‌های بزرگ‌تر و قطعات با حجم بالاتر در هر آلیاژی، چاپ سه‌بعدی می‌تواند جایگزین مناسبی برای ریخته‌گری دقیق باشد.

ایمپلر با راندمان بالاتر

ساخت افزایشی سطوح جدیدی از پیچیدگی طراحی را باز می‌کند که تولید آن با روش ساخت معمولی بسیار چالش‌برانگیز است. به این ترتیب، پروانه‌های مجرای پیچیده‌تری را می‌توان برای دستیابی به افزایش راندمان در فشرده‌سازی هوا تولید کرد. بهینه‌سازی و قابلیت‌های ساختار شبکه باعث کاهش وزن بخش‌های بزرگی از پروانه می‌شود که این کاهش وزن برای اجزای گردنده بسیار مطلوب است.

تکرارهای طراحی سریع

برای هر کسی که پروانه‌های تجهیزات دوار شامل توربین، فن، کمپرسور، پمپ و اجسام پیچیده مشابه را طراحی می‌کند، توانایی تولید سریع و ارزان قطعات برای تست فرم، تناسب و عملکرد نه‌تنها به بهینه‌سازی متغیرهایی که بر عملکرد جریان گاز و سیال تأثیر می‌گذارند کمک می‌کند، بلکه ریسک اینکه محصولات مطابق انتظار عمل نکند را از بین می‌برد. با ساخت افزایشی، شما این قابلیت را دارید که نمونه‌های اولیه کاربردی را در چند روز به جای چند هفته، بدون محدودیت ابزار به دست آورید.

سورین توربوماشین
سورین توربوماشین