طراحی، ساخت و توسعه تست استند میکروتوربین

هدف از آزمايش عملکرد، شناخت همه‌ی پارامترهای اجزای میکروتوربین در شرايط طراحی و خارج از طراحی  می‌باشد.

تاریخ ویرایش: 29 مهر ماه 1403

گام‌های انجام پروژه

  • مطالعات و بررسی‌های مقدماتی
  • طراحی مفهومی
  • طراحی اولیه و محاسبات دینامیک سیالاتی
  • طراحی دقیق
  • طراحی سیستم اندازه‌گیری و داده‌برداری
  • ساخت و مونتاژ
  • تست و تحلیل نتایج
  • توسعه سیستم

طراحي، ساخت و توسعه تست استند میکروتوربین

کوتاه درباره پروژه

پس از طراحي و ساخته شدن نخستين نمونه‌های يک موتور یا تجهیز دوار از جمله يک موتور میکروتوربوجت و یا میکروتوربین (Microturbine) و همچنين پس از تعمير آن، تجهیز را در محيطی به نام تست سل (Test Cell) تحت يک فرآيند از پيش تعريف‌شده و با استفاده از يک سری تجهيزات ويژه مورد آزمايش قرار می‌دهند تا از عملکرد مناسب آن اطمينان يابند.

هدف از آزمايش عملکرد، شناخت همه‌ی پارامترهای اجزای تجهیز در شرايط طراحی و خارج از طراحی (Off-design) تجهیز می‌باشد. انجام موفق آزمايش‌ها و گردآوری اطلاعات درست و پردازش و تحليل آن‌ها، می‌تواند در مراحل طراحي، بهينه‌سازی، عيب‌يابی تجهیز بسيار مفيد و موثر باشد.

در اين پروژه در آغاز، طراحي مفهومی تست سل میکروجت/میکروتوربین بر اساس شاخص‌های تصميم‌گيري مورد نظر انجام شد. در ادامه، از ميان سه طرح مفهومی مورد نظر، یک طرح انتخاب شد. سپس با استفاده از استانداردهای موجود در زمينه‌ی سکوهای تست (Test Stand) و ابعاد آن، ابعاد دقيق تست استند به دست می‌آيد. پس از به دست آمدن ابعاد دقيق تست استند یا تست سل، نقشه‌های آن تهيه شده و فرآيند ساخت آن آغاز شد.

طراحي، ساخت و توسعه تست استند میکروتوربین

از آنجا که بررسي تجربی عملکرد تجهیز درون تست سل فوق نيازمند وجود يک سيستم اندازه‌گيری و داده‌برداری رايانه‌ای و طراحي و تأمين ابزارهای لازم جهت اندازه‌گيری فشار، سرعت، درجه حرارت، تراست و مصرف سوخت ويژه می‌باشد، در گام بعد، فرآيند گزينش ابزارهای اندازه‌گيری مناسب و طراحی، ساخت و کاليبراسيون سيستم اندازه‌گيری و داده‌برداری انجام شد.

پس از انجام موفق تست، طرح‌های توسعه از جمله مسائل آکوستيکي و آلودگی‌های صوتی تجهیز، آلاينده‌های موتور و آزمايش موتور در هنگام ايجاد اعوجاج در هواي ورودی به تصویب رسید.

سورین توربوماشین
سورین توربوماشین